Sabtu, 10 November 2018

Jacobs Ladder & Long Cycle (BHG3)

Selamat bertemu kembali...


Jikalau gym anda ada mesin mendaki ini, saya sarankan cuba walaupun hanya sekali.Panjat mesin ini memang penat dan kebarangkalian untuk anda membencinya adalah tinggi.

Siri latihan dengan gerak kettlebell dengan mesin ini hampir setahun tidak menemui anda.Kesibukkan kerja dan berlatih beberapa program double kettlebells menjadikan saya berehat sebentar daripada menggunakan Jacobs Ladder ini.

Baiklah , mari kita sambung kembali.Harap catatan ini berguna untuk anda.



DARI MANA BRO DAPAT ILHAM WORKOUT CARDIO + KETTLEBELLS INI?


Inspirasi daripada buku ini.Seorang bekas anggota Green Barret USA bikin 25 snatch/swing kemudian jogging keliling stadium, kemudian 20 ulangan, sampailah 10 ulangan. 

Jikalau tidak mahu berlari, bikinlah jump rope. Masih belum mampu swing/snatch 25 ulangan, bikin 10 ulangan ,jogging satu pusingan, ulang untuk beberapa set.



Ringkas tetapi tidak mudah program yang dibuat oleh komando USA ini.Sama sekali saya tidak menyangka template ini masih berkesan buat diri saya walaupun hampir 12 tahun yang lalu membaca buku itu. 

Pendek cerita, program ini sustainable dan saya tidak teragak-agak untuk mengulanginya untuk beberapa kali. Hanya satu senaman cardio selang seli dengan satu senaman kettlebell.

Apa yang berbeza ialah senamannya. Tempoh 11 tahun menghayun kettlebell memberikan beberapa insight untuk ubahsuai sedikit program ini. Double kettlebell snatch atau long cycle menjadi pilihan sebab carryover pada girevoy sport atau ujian kursus Strong First itu lebih banyak berbanding dengan swing/snatch satu tangan.

Jikalau anda ingin mencuba template ini , sila gunakan :

  • kettlebell yang tidak terlalu berat atau terlalu ringan, bergantung pada kekuatan atau pengalaman anda. 16kg atau 20kg atau 22kg sesedap rasa buat saya. 24kg boleh tetapi mulai terasa beratnya.Pilih bebanan yang anda boleh bikin 10-20 ulangan yang boleh buat dengan baik tanpa banyak berhenti ambik nafas sebab kettlebell itu berat sangat.
  • senaman cardio itu adalah berupa 'long steady distance' bukan 'high intensity interval training' atau 'tabata'.Hal yang ini mustahak untuk anda tahu, fokus tenaga anda pada senaman kettlebell tadi dan jadikan cardio itu sebagai 'active rest'. 
  • sudahkan workout ini antara 20 hingga 60 minit, bergantung pada stamina  atau energy level anda pada hari berkenaan, 2-3 kali seminggu.
Bersambung...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan