Ahad, 26 Ogos 2018

Sabarlah Dalam Latihan @Bro_Lan

Salam pertemuan...




Lagu diatas jadi cool down track kelas TRX  pada pagi itu.Bro_Lan pun sibuk menutup sistem audio dan microfon sesudah itu.Datanglah kakak-kakak yang join kelas itu padanya.

Biasanya mereka ada persoalan pasal senaman/kecergasan/diet yang ingin diajukan atau hanya ingin 'membawang'. Bro_Lan layankan aje kalau tidak tergesa-gesa pergi ke gym yang lain selepas mengajar.

"Few months ago you gemok sikit, then loose weight. Sekarang buff pulak,LOL!" Seorang kakak memulakan bicara.

Bro_Lan tersenyum dan menjawab : " Few months ago my class schedule tak sesibuk macam sekarang and at that moment I was doing a muscle building program."



" So nowadays you busy ajar classes and doing a different exercise program ke?"Kakak tadi menyambung perbualan dan Bro_Lan menjawab : "Yes."

"How you know if any program (senaman/workout) is working for you?" Kakak yang lain pula bertanya.

Jawapan Bro_Lan : 

" You got to follow that particular program by the book between one to three cycles.Katakan you ikut satu program 6 minggu, kena habiskan ikut requirement yang disyaratkan. If its working, good for you but if plateau, you kena evaluate then decide what to do next."

Kumpulan kakak tadi pun bertanya lagi beberapa soalan dan sesudah dijawab oleh Bro_Lan setakat yang boleh, mereka pun pulang. Soalan mereka itu membuatkan Bro_Lan berfikir sejenak.

Puluhan , malah ratusan , mungkin menjangkau ribuan program senaman yang sudah siap tersedia dalam buku dan artikel samada hard copies atau di alam maya;akan tetapi kalau tidak consistent  maka tak berhasil juga.

Cabaran yang sering dihadapi pabila mahu istiqamah dengan satu-satu program ialah : kekangan masa, komitmen kerja/keluarga, kecederaan tertentu dan tidak kurang juga cepat bosan

Cepat bosan adalah masalah utama.Manusia akhir zaman ini sangat tidak sabar, if they want something, they want it now,worse they want it yesterday!

Sifat sabar adalah kunci utama untuk sukses dalam apa saja program latihan jasmani dan Bro_Lan berazam menerapkannya pada semua anak didik...



 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan